DeLeefstijlpsycholoog_Logo

ADHD / ADD

Kinderen of volwassenen die moeite hebben hun impulsen te bedwingen, veel onrust ervaren en/of aandachts- en concentratieproblemen hebben kunnen baat hebben bij biofeedbacktraining op het hartritme.

Leren beter te concentreren

Biofeedbacktraining op het hartritme lijkt op mindfulness, het leert je bewust worden van je ademhaling en hoe je met je lichaam en de ademhaling reageert op interne en externe prikkels. Het verschil met mindfulness of meditatie is dat je meteen ziet wat er gebeurt door de feedback van een computer(spelletje).
Aan het patroon van het hartritme kunnen we zien of iemand zich in balans is of juist niet.

Door oefening ga je leren om via de ademhaling je hartritme naar het meer prettige patroon toe te sturen. Op deze manier ga je reactiepatronen op interne en externe prikkels doorbreken waardoor je je beter kunt concentreren, minder snel afgeleid raakt en beter kunt omgaan met allerlei gevoelens en situaties.

De rol van voeding

De invloed van voeding en leefstijl op onze geestelijke gezondheid is een onderwerp dat door veel artsen en psychologen nog vaak genegeerd wordt. Kritisch kijken naar voeding- en leefstijlfactoren vanuit een evolutionair perspectief kan een hoop geld, verdriet en tijd besparen.

De manier waarop ik je kan begeleiden is afhankelijk van de persoonlijke behoeften en mogelijkheden:

Mogelijke interventies, afzonderlijk of in combinatie;

  • Biofeedbacktraining op het hartritme
  • Acceptance and Committment Therapy (ACT)
  • Mindfulness
  • Voeding- en leefstijlinterventies