DeLeefstijlpsycholoog_Logo
  • Stream_judithmeindert.nl

VISIE

De antwoorden op drie vragen vormen de visie van De Leefstijlpsycholoog:

  • Onder welke omstandigheden functioneert de mens optimaal?
  • Hoe kan de mens zich handhaven onder sub-optimale omstandigheden?
  • Hoe kunnen we ons bewegen naar meer optimale omstandigheden?
  • Het evolutionair perspectief laat ons heel duidelijk zien onder welke omstandigheden de mens optimaal functioneert. Het vertelt welke voeding gezond is en welke voeding we vooral moeten laten staan. Het vertelt ons dat we veel moeten bewegen in de frisse lucht, voldoende slaap krijgen en dat we onze zintuigen vooral blijven gebruiken. Zonder input van de zintuigen, gaan de hersenen op de automatische piloot waardoor gewoontegedrag de boventoon gaat voeren. Gewoontegedrag is onbewust gedrag en vormt de grootste belemmering voor gezondheid en welzijn. De vraag is dan, hoe kunnen we ons in de moderne omgeving evolutionair verantwoord blijven gedragen?
  • Iemand die lekker in zijn vel zit, ontspannen en creatief is, gaat beter met moeilijke situaties om en staat steviger in zijn schoenen. Het hartritme laat dan een harmonische afwisseling zien tussen versnellingen en vertragingen, als in een sinuspatroon. Bepaalde omstandigheden roepen van nature een mooi hartritmepatroon op zoals het tijdens het beoefenen van hobby’s, luisteren naar fijne muziek, of in goed gezelschap verkeren. Op die momenten zijn we in flow, we voelen ons dan als een vis in het water. Er zijn echter ook vele situaties die stress, irritatie of boosheid oproepen: thuis, in het verkeer of op het werk. Het hartritme laat dan een chaotische afwisseling zien tussen versnelling en vertraging van het hartritme. Ook piekeren of ‘je hoofd breken’ veroorzaakt chaos in het hartritme. Hart en hersenen werken op dat moment niet goed samen, wat zich direct uit in verminderd emotioneel, sociaal en fysiek functioneren. Het goede nieuws is, dat we een 'coherent' hartritmepatroon heel eenvoudig zelf kunnen oproepen. Door middel van biofeedback-training op het hartritme kunnen we leren beter om te gaan met situaties die eerder stress veroorzaakten. Onderzoek laat zien dat de gezondheid toeneemt naarmate men vaker en langer hartcoherent is (het immuunsysteem gaat meer antistoffen aanmaken waardoor de vatbaarheid voor infecties afneemt).
  • Hoe kunnen we nu een manier vinden om onze automatische piloot, die duidelijk op hol is geslagen, uit te schakelen? Zodat onze zintuigen en ons creatieve bewustzijn weer de belangrijkste rol gaan spelen in ons doen en denken? Het verhogen van de gedragsflexibiliteit is een positieve en effectieve methode om belemmerende gewoonten te doorbreken en tot gedragsverandering te komen. In plaats van te focussen op het ongewenste gedrag, worden er juist positieve elementen toegevoegd aan het gedrag. Door stap voor stap nieuwe ervaringen op te doen en de positieve feedback die daarop volgt, wordt de automatische piloot steeds een beetje meer uitgeschakeld. Als je wat anders wilt, zul je wat anders moeten doen. Mensen stap voor stap laten bewegen naar een voor hen optimale en gezonde levensstijl.